zondag 12 februari 2006

Op de markt in Mill

fotoWij wonen nu precies een jaar in Mill en het is al gelukt om ons enkele echte Millse gewoontes eigen te maken. Dan heb ik het wel over onze eigen Millse gewoontes, want daar gaat het eigenlijk meer om dan die van Mill in het algemeen. De meest bijzondere gewoonte, waarvan ik ook erg geniet, is ontstaan uit de vriendelijkheid van de groenteboer (eigenlijk zijn dochter) op de markt. Iedere week ga ik, als het even kan, naar de markt voor mijn portie groente en fruit. Dat is meestal een hele tas vol, want in de supermarkt vind ik de appels en sinaasappels niet altijd even goed van kwaliteit. Sinds ik ze op de markt haal, hoef ik eigenlijk nooit meer iets weg te gooien. Bovendien is het leuk om op woensdagochtend even over de markt te wandelen. Behalve bij de groentekraam doe ik ook nog wel eens mijn voordeel bij de bakker (Jaan de Graaf, al bekend bij ons van de markt in Nieuwegein), de visboer en heel soms koop ik er zelfs leuke kleren! Maar de groentekraam zal ik geen week overslaan. Zelfs niet als ik moet werken! En dat is nou precies waar dit stukje eigenlijk over gaat: een nieuwe gewoonte.
Het komt niet zo heel vaak voor dat ik op woensdag moet werken, maar soms word ik op een van de Millse basisscholen verwacht. Dan ga ik 's ochtends voor school mét tas en briefje de hond uitlaten en op de terugweg, zo ongeveer om 8 uur, ga ik dan al bij "mijn" groentekraam langs. Soms heb ik het de week daarvoor al kunnen vertellen, soms is het niet afgesproken. Maar daar doen ze nooit moeilijk over, ik geef mijn briefje en mijn tas af en ga werken. Als ik daarna om kwart voor 1 de markt op kom lopen, dan verwonder ik mij er steeds weer over dat bijna alles al leeg is. Behalve op de plek waar ik mijn groentekraam weet, daar zijn ze dan bijna klaar met opruimen en staat mijn tas gevuld op me te wachten. Het is zelfs een keer gebeurd dat ze al helemaal klaar waren en in de auto hebben gewacht tot ik er was. Dat vind ik wel zó geweldig, dat is nou nog eens échte service. Ik zal dan ook niet meer zo gauw naar een andere groentekraam gaan of mijn boodschappen op dat gebied in de supermarkt doen. Ze hebben me hélemaal als klant: Jos van de Ven en zijn familie. Heel erg bedankt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten