zondag 11 februari 2007

Burgemeester van Mill en St. Hubert

Deze week heb ik eens rondgekeken op de weblog van de nieuwe burgemeester van onze gemeente. Hans Verheijen vertelt daarop iedere week over zijn werk als burgemeester. Als je die berichten leest, lijkt het er een beetje op dat het burgemeestersvak niet al te vermoeiend is. In de 5 berichten die er sinds zijn benoeming op staan (die dus de 5 weken vertegenwoordigen dat hij onze burgemeester is), wordt vaak melding gemaakt van recepties, carnavalsbijeenkomsten, concerten etc. Heel grof geteld loopt de burgemeester één op één: voor ieder overleg dat hij vermeldt, wordt ook gewag gedaan van een receptie, concert, pronkzitting, expositie etc. Zelfs de carnavalsfeesten en -gebruiken in Velden worden genoemd. Omdat die Noordlimburgse plaats erg vaak in de verhalen voorkomt, trek ik de voorzichtige conclusie dat de burgemeester van Mill en St. Hubert in Velden woont. Niet echt handig, zeker niet als je (meer dan eens) op zijn weblog leest dat hij bij avondactiviteiten eerder naar huis moet om de oppas af te lossen! Dat klinkt heel geëmancipeerd, zouden we dat ook zomaar geaccepteerd hebben als de nieuwe burgemeester een vrouw was geweest? Ik vraag het me af! Echt professioneel is het in ieder geval niet.

Daar mag echter iedereen van vinden wat hij wil, maar een burgemeester die niet in zijn 'eigen' gemeente woont, vind ik niet erg geloofwaardig. Om burgervader te zijn moet je toch een beetje in hetzelfde 'huis' wonen als je kinderen. Dezelfde dagelijkse dingen tegenkomen, tussen de mensen wonen. Hij hoeft nou ook niet meteen alle wijken van Mill uit te gaan proberen, zoals de vorige burgemeester van Nijmegen deed, en zich ieder jaar in een andere kern van de gemeente vestigen om zich eigen te maken met de lokale problematiek. Gewoon midden in het dorp gaan wonen, lijkt me heel nuttig. Dan kan hij zich, als bewoner, ook een beter beeld gaan vormen van het centrumplan. Want ook dat staat op zijn weblog: "...versterken mijn idee dat het voor het Centrumplan Mill “d’r op of d’r onder” is; laten we de trein nu voorbij rijden dan doet deze Mill ook niet meer aan."
Ten eerste, beste burgemeester is mijn vraag "Welke trein?". Ik had niet het idee dat er al iets reed, of is er opeens wel geld gevonden voor een kaartje? Bovendien is op een rijdende trein springen een gevaarlijke bezigheid! Ten tweede zou ik graag wat preciezer willen weten wat het standpunt van de burgemeester ís met betrekking tot het centrumplan. Als er na zo'n lange tijd van overleg en voorbereiden nog niks echt concreet is, dan is het voor iemand die sinds begin van dit jaar zijn werkdagen hier doorbrengt bijzonder moedig om met deze trein mee te durven. Op de informatieavond in december is ons - de bewoners van het centrum - beloofd dat er in februari 2007 gestart zou worden met het inspraaktraject. Vóór die tijd zou contact opgenomen worden met direct betrokkenen waar nog niet mee gesproken is. Nog niets gehoord dus!
En voor het geval de burgemeester aan het zoeken is naar een passende ambtswoning: in de Stationsstraat staat iets moois te koop, groot genoeg ook voor een gezin met 3 kinderen!
Weblog van de burgemeester: http://www.hansverheijen.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten