dinsdag 22 september 2009

Kermis

Het is weer kermis in Mill. Vanaf mijn werkplek kan ik de mensen zien die met blije gezichten naar dat volksvermaak lopen. Vooral de kinderen, die zie je van blijdschap huppelen en soms ongeduldig vooruit rennen. Maar ook veel volwassenen en bijna-volwassenen stralen het plezier uit dat bij een kermis hoort. Het is natuurlijk ook prachtig kermisweer, daar word je vanzelf al vrolijk van.

Zelf geef ik helemaal niks om de kermis, ik heb er dan ook nog niet veel van gezien. Vanochtend tijdens het uitlaten van de hond even langs de dichte kramen gelopen omdat ik wilde zien of er misschien een andere plek voor de feesttent was gekozen dit jaar. Maar alles zoals vanouds, de tent staat gewoon voor het gemeentehuis. Ik wilde me ervan overtuigen dat dat zo was, omdat ik vind dat we veel minder horen dan andere jaren. Overdag vanaf een uur of 3, half 4 beginnen de kermisgeluiden. Muziek en veel gegil, want het is natuurlijk behoorlijk eng als je hoog boven de markt hangt in een klein bakje. Hangen is misschien niet het juiste woord, want natuurlijk draai je ook nog eens heel hard rond. Dan wil je wel even laten horen hoe leuk je dat vindt. Dat zijn allemaal geen vervelende geluiden, ze horen er gewoon bij.

Uiteraard hoort ook de feesttent bij de Millse kermis, met live muziek tot diep in de nacht. Daar lag ik andere jaren wel eens wakker van, ondanks dat ik uit voorzorg ga slapen met herriestoppers (oordopjes) in en we alle ramen potdicht houden. Zelfs de extra geluidsisolatie die onze oren tegen de straaljagers moet beschermen, helpt niet tegen de dreunende bassen die uit de feesttent komen. Niet echt muziek om bij in slaap te vallen.

Maar het is heel gek: dit jaar heb ik er beduidend minder last van. Ik hoor het wel, maar het houdt me niet uit de slaap. Ik kan me bijna niet voorstellen dat de muziek werkelijk minder hard is en de tent staat ook gewoon waar hij altijd staat. Zou de wind misschien uit (of eigenlijk naar) een andere hoek waaien? Of ligt het aan mij, dienen de eerste ouderdomsverschijnselen zich aan? Hoor ik misschien niet meer zo goed?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten