dinsdag 9 februari 2010

Wat valt er te kiezen?


Binnenkort gaan we weer stemmen, dit keer blijven we dichtbij huis. Op woensdag 3 maart krijgen we als bewoners van de gemeente Mill en St. Hubert de kans om een nieuwe gemeenteraad te kiezen. Om een weloverwogen keuze te maken, moeten we ons wel verdiepen in de programma's van de verschillende partijen. In totaal nemen maar 4 partijen deel aan de verkiezingen, maar we kunnen wel kiezen uit 91 verschillende personen. Van de grote landelijke partijen is hier alleen het CDA vertegenwoordigd, de andere 3 partijen zijn - soms wel heel erg - plaatselijk: Algemeen Belang '90, De Vier Kernen Partij en Dorpslijst Langenboom. Sommige kandidaten 'draaien' al heel wat jaartjes mee in de Millse politiek. Maar waar staan zij en hun partij nou precies voor?

Na een kritische vergelijking kan ik eigenlijk niet zoveel conclusies trekken. Geen 'vuurwerk' in de partijprogramma's, geen uitgesproken meningen die duidelijk afwijken van het 'gewone gangetje' in Mill. Alle vier de partijen steunen het Centrumplan en het lijkt erop dat ze ervan overtuigd zijn dat dat plan goed is voor Mill. Toevallig las ik deze week in het Eindhovens Dagblad wat er in Best gebeurd is:
Het afgeschoten centrumplan in Best heeft de afgelopen zeven jaar 1.535.000 euro gekost. Het aandeel van de gemeente is 550.000 euro geweest. Let wel, dit gaat over een centrumplan dat uiteindelijk niet doorgaat, weggegooid geld dus. Hoeveel heeft het Millse plan al gekost en hoe zeker weten we of alle grote plannen doorgaan? Ik kan bij geen enkele partij iets van kritiek of zorg op dit punt vinden. Optimisme is leuk, maar realiteitszin is beter.

Ook over het onderwijs lees ik alleen maar sociaal wenselijke punten. Gelukkig geeft AB '90 nog wel aan dat ze liever gezien hadden dat de 2 bestaande gebouwen van de basisscholen in Mill behouden zouden blijven voor het onderwijs en dat ze voorkeur hadden voor 'de school in de wijk'. Een prima mening, maar het ei voor de Brede School is al gelegd. De eerste steen echter nog niet en plannen kunnen veranderen.

Heel erg jammer vind ik dat er zo weinig keus is in Mill. Wonen hier geen PvdA-ers, SP-ers, Groen Linksen, D'66-ers of desnoods VVD-ers? Vast wel, maar niet politiek actief genoeg blijkbaar. Hierbij moet ik dan meteen de hand in eigen boezem steken, want ook ik ben politiek passief. Een mening heb ik wel en gelukkig kan ik die af en toe via dit kanaal ventileren.
Maar de grote vraag blijft: op welke partij moet ik nou gaan stemmen?

Deze week op Lievendags Weblog: HUN


Geen opmerkingen:

Een reactie posten