zaterdag 8 december 2007

Nog maar een keer: Het Centrumplan...

Zo aan het einde van het jaar leeft het weer op: de voorgenomen ontwikkeling van ons Centrumplan. Eind november was daar dan opeens een principeakkoord over het Concept Ontwikkelingsplan Centrum Mill. Let daarbij vooral op het woord CONCEPT, want verder dan die status zijn we nog steeds niet gekomen. Publicaties in de regionale krant, de plaatselijke Koerier en berichten op internet doen er gewag van. Deze week ontvingen wij de Nieuwsbrief Centrumplan Mill, aflevering 4, en nog steeds zijn we eigenlijk niet veel verder dan aan het begin van de plannen. CONCEPT. Er kan dus nog van alles veranderen. en hopelijk zal dat ook gebeuren. Want na nauwkeurig bestuderen van dít concept, zie ik inderdaad een aantal verschillen met het vorige plan (het voorkeursmodel 2006). Zo op het eerste gezicht zal het er groener uit gaan zien in het centrum, maar dat wordt meteen tenietgedaan door de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen. De Markt wordt groter, maar als dat alleen maar is om er meer auto's te kunnen parkeren, dan is dat volgens mij een gemiste kans. Persoonlijk zou ik het prima vinden als de automobilisten die nu in de Julianastraat pal achter onze oprit parkeren, moeten verhuizen naar een parkeerplek elders. Maar we hebben het hier over iets groters, meer in het algemeen belang. Daar stelt mijn persoonlijke ergernis als ik weer eens eindeloos moet draaien om weg te kunnen rijden niets bij voor. Volgens het nieuwe concept krijg ik daar dan wel een mooie Stationsstraat - met laanbeplanting - voor terug. Ik ben toch bang dat er tussen de bomen overal weer auto's komen te staan, vast ingewortelde (parkeer)gewoontes leer je de mensen in Mill niet zo snel af.
Als ik de tekst op pagina 3 in de nieuwsbrief op indeling bekijk, valt ook meteen op dat 'Parkeren' het belangrijkste item van het Centrumplan is. Jammer.
Een andere verandering t.o.v. het vorige model is dat de bebouwing aan de Markt totaal zal veranderen. Dit is het punt waar wij als bewoner van de hoek Stationsstraat/Julianastraat waarschijnlijk het meeste mee te maken krijgen. De achterkant van ons perceel grenst direct aan de achterkant van de apotheek, die gevel is onze tuinafscheiding. Volgens de nieuwe tekening verschuift die grens enigszins over onze grond, we zouden het bijzonder op prijs gesteld hebben als de gemeente ons daarover vooraf had benaderd. In het vorige model gingen ze nog verder over onze grens heen, onze opmerking daarover heeft in ieder geval geholpen. Maar nu zullen we dus weer goed op moeten letten bij de verdere realisering. Om te beginnen gaan we dus naar de informatieavond in het gemeentehuis (12 december).
Een derde punt wat me onmiddellijk opviel, is dat in het nieuwe concept totaal geen rekening is gehouden met een eventueel Kees Bastiaans Museum. Niet dat daar al concrete plannen voor zijn, maar misschien zou je ze wel net zo reëel kunnen noemen als het Centrumplan zelf. In een eerder bericht schreef ik over het initiatief om in ieder geval het mozaïek van Kees Bastiaans en liefst de woning waarin het zich bevindt te behouden. Volgens burgemeester Hans Verheijen zou een onderzoek onder de bevolking in Mill moeten uitwijzen of daarvoor voldoende draagvlak bestaat. Hét onderzoek heeft blijkbaar al plaatsgevonden, ik las namelijk dat bezoekers van de Millse weekmarkt weinig animo toonden voor behoud van het pand aan de Bernhardstraat. Ook bleek er een mogelijkheid tot stemmen op een speciale pagina van De Gelderlander. Helaas heb ik beide mogelijkheden gemist en met mij waarschijnlijk de meerderheid van de Millenaren. Weer zo'n onderzoek dat nergens toe leidt, maar waar wel - verkeerde - conclusies uit getrokken worden. (Er blijken namelijk nog maar erg weinig mensen gestemd te hebben, maar het kán nog: doe ook mee en klik op Poll Gelderlander.) Een serieus onderzoek verdient echter een serieuze aanpak. Behalve steun betuigen op de website www.keesbastiaans-kunstschilder.nl kan het zeker helpen om niet passief te wachten op wat er gebeuren gaat. Houd de bestemmingsplannen goed in de gaten en onderneem actie als dat nodig blijkt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten