vrijdag 13 augustus 2010

Mijl op Zeven

Een mooie uitdrukking 'Mijl op Zeven', waarvoor mooie verklaringen gegeven worden. De eerste (gevonden op Bastienne Media): 'Een mijl op zeven: een lange omweg om je doel te bereiken. Het bekende spreekwoord komt volgens de bewoners rond de Peel, uit deze streek. De enige weg van het Brabantse Deurne naar het Limburgse Sevenum liep via Meijel, een grote omweg om de moerassen heen. Via Meijel naar Sevenum dus. Een toepasselijk thema voor een lange twee-daagse tocht door de Brabantse en Limburgse Peel.', spreekt mij het meeste aan, maar wordt tegengesproken door de grote spreekwoordendeskundige F.A. Stoett: 'De uitdrukking moet worden begrepen als een mijl niet op vier maar op zeven ‘vierde delen’ nemen, dus de weg die men te gaan heeft met drie ‘vierendelen’ ( driekwart) op elke mijl verlengen door om te lopen.'
Uit allebei de verklaringen komt in ieder geval duidelijk naar voren dat er van een flinke omweg sprake is. En dat is nou precies de reden waarom ik vandaag aan de uitdrukking Mijl op Zeven moest denken.

Deze week ging ik twee keer met het openbaar vervoer naar de Randstad, dinsdag naar Amsterdam en op donderdag naar Nieuwegein. Omdat het station van Arnhem voorlopig onbereikbaar is, is de snelste manier via Cuijk en Nijmegen onmogelijk geworden. Via die normale manier is de reistijd ongeveer 2½ uur en moet je 3 keer overstappen (bus van Mill naar Cuijk, trein naar Nijmegen, trein naar Utrecht, sneltram naar Nieuwegein). Dat is op zich al Mijl op Zeven! Vandaag moest ik omreizen vanwege de verbouwingen in Arnhem en koos daarom voor de route met de bus naar Den Bosch. Dat is eerst met de bus van Mill naar Uden, daar overstappen op lijn 160 naar Den Bosch om vervolgens met de trein naar Utrecht te reizen waar ik weer moest overstappen op de sneltram naar Nieuwegein. Ik moest nu ook 3 keer overstappen, maar in tijd was ik nog eens 15 minuten extra kwijt. Gelukkig had ik nergens last van vertragingen en verliep de reis verder zonder problemen. Een lekker dik boek zorgde voor de nodige afleiding en het is ook heerlijk om je te laten rijden.

Dat was dinsdag een heel ander verhaal. Toen ging ik met een vriendin op NS Zomertoer naar Amsterdam. De Nederlandse Spoorwegen maken flink reclame voor deze voordelige manier van reizen: met 2 personen een dag onbeperkt reizen in de 1e klas voor maar € 45 (online besteld zelfs voor maar € 40!). Daarom reed ik dinsdag eerst met de auto naar Deurne waar ik samen met mijn vriendin in de trein naar Eindhoven stapte. So far so good. In Eindhoven begon de ellende met flinke vertraging en een trein die niet verder reed, waardoor we in een overvolle volgende trein gepropt werden. Ook in de 1e klas was het afgeladen vol, maar gelukkig konden we nog net 2 plaatsen vinden. Dat was wel anders tijdens het 2e gedeelte van de reis, van Utrecht Centraal naar Amsterdam moesten we blijven staan. In de 1e klas, dat wel. Uiteindelijk kwamen we met een half uur vertraging aan op Centraal, totale reistijd voor mij - inclusief de autorit van Mill naar Deurne - 2 uur en 3 kwartier!
Natuurlijk had ik ook met de auto naar Nieuwegein kunnen gaan (ongeveer een uur rijden), maar dat was in praktische zin niet handig vandaag.
En van ons uitstapje dinsdag was de treinreis een wezenlijk onderdeel, de NS Zomertoer doe je nou eenmaal niet zonder de trein!

Wat we in Amsterdam en Nieuwegein gingen doen, lees je op
Lievendags Weblog!
Deze week op IMMUUN: Overgevoelig (deel 2)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten