zondag 5 maart 2006

Gemeenteraadsverkiezingen

Dinsdag gaan we stemmen, onze mening telt. Als redelijk nieuwe inwoner van Mill, is het niet eenvoudig om te bepalen welke partij onze stem verdient. We kunnen kiezen uit 5 lijsten, waarvan slechts 2 landelijke partijen zijn. Als je nog bezig bent met het gewend raken om inwoner van Mill te zijn, vallen de Vierkernen Partij en de Dorpslijst Langenboom dan ook meteen af. De Vierkernen Partij is daarvoor naar mijn idee te breed, maar tegelijkertijd niet algemeen genoeg en de Dorpslijst Langenboom is weer te beperkt. Aan de problematiek van Langenboom kom ik voorlopig echt nog niet toe!
Blijven over het CDA, Algemeen Belang 90 en de Partij van de Arbeid. Daarbij valt het CDA voor mij meteen af, daar heb ik nog nooit op gestemd en zal dat ook bij de gemeenteraadsverkiezingen zeker niet doen. Teveel verschil van opvattingen tussen het CDA en mijzelf. Dus ben ik gaan vergelijken tussen AB'90 en de PvdA. Dat kon helaas alleen maar op lokaal niveau, maar dat bleek al snel genoeg. Wat jammer dat AB'90 zulke rare ideeën heeft over "verbeteringen" in Mill. Wie zit er in hemelsnaam te wachten op een appartementencomplex in de Stationsstraat of geheel vernieuwde winkels op de plaats van Schipperheijn of Verbeeten. Daarmee los je de leegloop in de rest van het centrum niet op. Waarom meteen zo "groot" aanpakken, laat Mill alsjeblieft een dorp blijven. Maar doe dan wel wat aan het dichtgeklinkerde centrum en de chaos van auto's die blijkbaar overal mogen staan. Maak eens een "promo" van een mooi nieuw dorpsplein op de plaats waar nu alleen maar auto's staan! Genoeg gepraat... en dan nu aan de slag.
Ook het onderwijs komt er bij AB'90 bekaaid af en toevallig vind ik dat wel een heel belangrijk programmapunt om mijn mening aan te toetsen. Inhoudelijk kan ik er niet veel uithalen. Dat De Kameleon toe is aan een nieuw gebouw zal niemand betwisten, dat zou in deze verkiezingstijd ook niet slim zijn! Maar wat vindt AB'90 eigenlijk van het idee Brede School? Staan ze ook voor Openbaar Onderwijs? Ik kan het niet vinden. Met 25 jaar ervaring in het openbaar onderwijs vind ik dat een punt waarover ik wel het standpunt van de door mij gekozen partij wil kennen. Blijft dus eigenlijk niet veel meer over dan ook voor de lokale politiek op een landelijke partij te stemmen. Daarbij komt dat ik het programma van de PvdA afdeling Mill helemaal zo gek niet vind. Met de nadruk op Zorg en Vertrouwen, maar zeker ook veel ruimte voor samenwerking. Op welk gebied dan ook. Op mijn stem kunnen ze rekenen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten