zondag 21 januari 2007

Hoor de wind waait...

Ook in Mill heeft de storm deze week huisgehouden. Toen ik vrijdagochtend de hond uitliet, waren daar overal bewijzen van te zien. Zo waren er makelaarsborden omgewaaid en lag de boom van de overbuurvrouw dwars over de stoep. Op mijn vaste ochtendrondje steek ik ook altijd de Schoolstraat over op het kruispunt met de Spoorstraat. Daar zag ik dat de Wanroijseweg afgesloten was en vermoedde daar dus schade die zelfs het verkeer hinderde. Dat bleek ook zo te zijn. Later hoorde ik al van kinderen op school dat er dakstukken van Van Hout waren weggewaaid. In de klas hield de storm de gemoederen nog geruime tijd bezig, het duurde even voordat alle verhalen over omgewaaide bomen en kapotte ramen waren verteld.

Omdat ik altijd graag precies wil weten hoe iets zit, keek ik er later op de dag de krant maar eens op na. Waarom was de Wanroijseweg afgesloten? Op de foto* die oorspronkelijk boven dit stukje stond, zag je eigenlijk het antwoord al: een enorm stuk zinken dakbedekking is dwars de weg overgewaaid en heeft zich tegen een woonhuis aan de overkant 'gevlijd'. Dat dat niet zonder slag of stoot ging, kun je zien aan het overgebleven stukje lantaarnpaal links op de foto! De bewoonster van het pand vertelt in De Gelderlander: "Samen met mijn man Rob zit ik in de huiskamer. `s Middags, een uur of vier. `Goh, wat waait het ineens hard`, zeg ik tegen Rob. We kijken naar buiten en zien een groot, metaal stuk dakbedekking op ons afkomen. Afkomstig van de voormalige houtfabriek Van Hout, aan de overkant van de straat." De bewoners zien vervolgens dat de plaat een boom in tweeën snijdt en de lantaarnpaal doet knakken. Gelukkig kwamen de bewoners met de schrik vrij, ook al kwam er nog een tweede dakstuk dat vervolgens dwars door hun serre gaat. Dit was een storm waar deze mensen nog vaak aan terug zullen denken.

Ook elders in Mill en omgeving zie je overal omgewaaide bomen, kapotte dakpannen enz. Ook de oude caravan op het pompoenenveld aan de Volkelseweg heeft het niet gered, hij biedt nu een troosteloze aanblik zoals hij op zijn kant ligt.
Wij prijsden ons al gelukkig dat we er zo goed vanaf gekomen waren. Totdat we zaterdagochtend pas ontdekten dat er een flinke deuk met schaafplekken op de zijkant van een van onze auto's zat. Die kan alleen maar veroorzaakt zijn door iets wat er tegenaan gewaaid is donderdag overdag. De auto stond toen geparkeerd bij het Antoniusziekenhuis in Nieuwegein, maar er werd pas in het donker weer mee gereden. Ook vrijdagochtend was het nog donker toen de auto weer gebruikt werd, evenals vrijdagavond voor de terugweg. Op zaterdag zagen wij dus pas wat er gebeurd moest zijn. Zo kregen wij na 2 storm-schadevrije dagen toch nog een flinke windstoot achteraf!

*foto is weggehaald vanwege copyright-perikelen. Klik op het woord foto voor de afbeelding op de oorspronkelijke plek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten