zaterdag 22 september 2007

Meanderen...

Centrum voor de Kunsten 'De Meander' biedt cursussen aan in de regio Land van Cuijk en de kop van Noord-Limburg. Op het gebied van muziek, dans en beeldende vorming is er een groot aanbod. Ruim voor de zomervakanties, zo ongeveer half april, viel er een boekje in de brievenbus waarin al deze cursussen beschreven werden. Eén daarvan maakte me onmiddellijk enthousiast, namelijk die van 'Portret- en modelboetseren' en voor alle zekerheid meldde ik me direct aan voor deze cursus. Aangezien één van de doelen voor mij ook 'het ontplooien van activiteiten in Mill' was, vond ik het wel jammer dat ik ervoor naar Cuijk moest. Om tóch aan een Millse acitiviteit deel te nemen, koos ik daarom óók voor 'Tekenen en schilderen - basis', dat in Mariënweerd in Mill gegeven zou worden. Járen geleden volgde ik ook al verschillende tekencursussen, maar dat 'basis' zou wel meevallen, de cursus was in ieder geval in Míll.
Een week na aanmelding had ik al de bevestiging van inschrijving, dat ging vlot. Op zich zei dat nog niks over het wel of niet geplaatst worden, maar de eerste hobbel was genomen. Een paar dagen later volgde een brief waarin stond dat er een verkeerde cursustijd stond vermeld voor het portret- en modelboetseren. In plaats van de donderdagavond, bleef de cursus op de donderdagóchtend. Voor iemand die nieuw is bij de Meander en de cursus dus voor de eerste keer volgt, is dat een beetje een rare mededeling. Gelukkig kan ik mijn werkzaamheden zodanig inrichten dat deze wijziging niet echt een probleem is, maar vreemd blijft het.
Toen hoorde ik een hele tijd helemaal niks, tot ik op 25 juni een brief kreeg met bevestiging van mijn deelname aan de boetseercursus. Over de tekencursus nog geen bericht. Maar ook hier was het vakantietijd en ik was te druk met andere dingen om daar lang bij stil te staan. Tot ik half augustus in de Koerier las dat de locatie voor de Millse cursus was verplaatst van de Mariënweerd naar de Straethof. Vreemd dat dat via de krant moest..., maar op 23 augsutus kreeg ik dan toch eindelijk een bevestiging van deelname voor deze cursus waarin stond dat ik op 4 september verwacht werd op de Straethof. Prima geregeld allemaal dus.
Tót ik op 1 september een brief kreeg waarin mij werd medegedeeld dat het aantal cursisten voor de cursus 'Tekenen en schilderen - basis' was teruggelopen en dat die daarom geen doorgang kon vinden. Lekker op tijd! Er stonden nog wel een aantal alternatieve cursussen aangeboden, maar die waren allemaal in Boxmeer of Gennep. Daar ging mijn plan om een leuke cursus in Mill te gaan volgen. Echt blij was ik op dat moment niet met De Meander, ik had me inmiddels al redelijk op deze cursus verheugd.

Maar donderdagochtend heb ik het Kunstencentrum gelukkig van een betere kant leren kennen, 20 september was de eerste cursusdag 'Portret- en modelboetseren' in Cuijk. In een kleine groep van ongeveer 12 mensen, onder leiding van beeldend kunstenaar Marcel Joosen, zijn we heel fanatiek bezig geweest om onze eerste kop te boetseren. De opdracht was 'De Koningin', maar mijn kop leek nog het meeste op Kniertje uit 'Op hoop van zegen'. Het is heerlijk om met een bonk klei aan de gang te gaan en het bleek al heel snel hoe moeilijk het is om zo'n portret in de juiste verhoudingen te boetseren. In de groep zitten ook mensen die deze cursus al een paar jaar eerder zijn gestart en dat was aan de resultaten te zien! Ik heb vanochtend wel geleerd dat het hard werken is om een gelijkende kop te boetseren én dat ikzelf nog erg veel bij zal moeten leren om dat voor elkaar te krijgen! Gelukkig duurt deze cursus nog tot bijna het einde van het schooljaar en is er altijd de mogelijkheid om er volgend jaar mee door te gaan.
www.kunstencentrummeander.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten