dinsdag 7 september 2010

Station Mill Centraal


Klik op de afbeelding voor een digitale verrassing

Twitter, Facebook, LinkedIn, Hyves. Allemaal sociale media sites waar druk gebruik van wordt gemaakt. Sinds kort kunnen ook de nieuwsitems van www.inmill.nl getwitterd worden. Onder ieder artikel staat een Tweet button om snel een link te maken die je vervolgens het web op stuurt. Maar behalve door Mosstime (een Millse 'Tweep' die je kunt volgen), zie ik er nog niet veel van terug. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik als Tweep de verkeerde mensen volg via mijn Twitteraccounts (StationMill, rikidekiki en tekstetc), ook al heb ik alle 3 die accounts de hele dag open staan op Tweetdeck. Via dat programma volg ik ook al mijn 'vrienden' op Facebook en zakenpartners op LinkedIn. Wat dat betreft zou je het hier Station Mill Centraal kunnen noemen.

Maar wat ik me nu eigenlijk afvraag, is hoe digitaal de inwoners van Mill eigenlijk zijn. Hoe druk is die digitale snelweg hier? Hoe vaak gebruiken 'wij' die sociale media sites?
Een klein onderzoek op #Mill leert mij dat er een Facebook pagina is voor Mill en Sint Hubert (klik hier), maar nog zonder vrienden. Er is ook een pagina enkel voor Mill (klik hier), zonder vrienden, maar je vindt er berichten waarin het woord Mill voorkomt. En warempel, daar word ik door Facebook toch tot de vrienden van Mill gerekend.
Er is een Hyves pagina (http://millcity.hyves.nl) waar je 775 vrienden van Mill vindt en ook op www.linkedin.com kom je na enig zoeken mensen uit Mill en directe omgeving tegen.

Er kan dus voorzichtig gesteld worden dat Mill redelijk digitaal is, alhoewel de mogelijkheden nog wel beter benut zouden kunnen worden. Zit de voetbalclub al op Twitter? De handbalclub? Geen Juliana Mill of MHV'81 te vinden daar. De politieke partijen? In navolging van de landelijke twitterende politici - en die zijn er echt héél veel - is er op dat gebied weinig activiteit in Mill. Ook de gemeente zelf mis ik op Twitter. In navolging van de grote steden zou de gemeente hier korte, luchtige nieuwsberichten het web op kunnen sturen. De gemeentes Cuijk en Boxmeer hebben dat al wel begrepen.

Waarom nou dit verhaal over digitaal verkeer in Mill? Omdat het mijn vak raakt. Als tekstschrijver voor zowel papieren als digitale media ben ik iedere dag bezig met 'netwerken'. In Real Life (IRL= 'in het echt') en via diverse Uniform Resource Locators (afgekort URL's) maak ik kennis met mensen over de hele wereld. Daarbij vroeg ik me af hoeveel mensen ik na ruim 5 jaar wonen in Mill heb leren kennen. Dat is niet te tellen, dat zijn er heel veel. Dat varieert van 'van gezicht kennen' tot 'echte vrienden'. En of het nou IRL of per URL is ontstaan, echte vrienden bestaan echt.


Deze week op Lievendags Weblog: Plezant Vlaams

Geen opmerkingen:

Een reactie posten