zondag 14 mei 2006

Terrorisme in Mill?

Regelmatig bezoek ik de website van de Millse Webridder, ik heb er al vaak interessante dingen gevonden. Zo wilde ik ook vandaag even kijken of er nog iets bijzonders te lezen was en tot mijn grote verbazing kreeg ik de volgende melding:
DEZE SITE IS GEHACKT/GEKAAPT !!
Als uitleg staat er nog bij dat een MOSLIM groepering verantwoordelijk is voor deze kaping!

Wat is daar de zin nou van? Een website boordevol nieuws en verhalen over Mill en omstreken, daar vind je toch geen geheime informatie op? Al zoekende naar de motieven van deze hackers kwam ik op www.zone-h.org terecht, een website die zich de internet-thermometer noemt. Daar las ik , hoe ongelooflijk dat ook klinkt, dat het hacken van deze site een rechtstreeks gevolg is van de Deense spotprenten. Behalve heel veel Deense websites worden nu ook andere westerse sites gehackt. Je vraagt je toch in alle redelijkheid af wat daar de zin van kan zijn!

Tijdens al mijn bezoeken aan www.webridder.nl heb ik nooit, maar dan ook nooit iets kunnen vinden dat beledigend zou kunnen zijn voor wie dan ook. Daar lijkt de Webridder me veel te netjes voor! Nee, daar ís de Webridder veel te fatsoenlijk voor. Hoe kan het bestaan dat een Moslim groepering zich druk maakt over een informatieve lokale website. Hebben ze niks beter te doen?

Hoe ongerust moeten we nu zijn over deze ontwikkeling? Moeten we ons er eigenlijk wel druk over maken? Het is vervelend dat websites zomaar uit de lucht verdwijnen, of nog erger: dat de inhoud wordt vervangen door ongewenste teksten. Het lijkt op een inbraak in je huis, er wordt gerommeld met je eigendommen! Huizen kun je beveiligen met goedgekeurde sloten en alarminstallaties. Websites kun je óók beveiligen, maar net zoals er altijd inbrekers zullen zijn die erin slagen om goed beveiligde huizen binnen te komen, zullen er ook altijd hackers zijn die het lukt om websites (en nog erger, computers) te kraken. Hoe beter de beveiliging, hoe groter de uitdaging! Het is uitermate frustrerend dat het vrijwel onmogelijk is om alles zó te beveiligen dat kraken niet meer kan. Dat geldt voor zowel huizen als websites.
Maar ik heb er alle vertrouwen in dat De Webridder binnenkort weer gewoon te zien is, zonder meldingen van welke aanval dan ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten