zaterdag 14 oktober 2006

Poep op de stoep

Er is al veel over geschreven en nog meer over gemopperd. Vanochtend was het hier ook weer raak. Bij het opendoen van de luiken in de kamer zag ik het al: een grote hondendrol recht voor onze deur. Lekker als er straks visite komt, ook lekker voor al die voorbijgangers die er onvermijdelijk doorheen gaan lopen of fietsen. De eerste fietser had er zelfs zijn sporen al in achter gelaten. (En ik zeg 'zijn' sporen, omdat volgens mij geen enkele vrouw door een drol wil fietsen!!) Fijn begin van de dag hoor, dankjewel!
Als het nou de eerste keer geweest zou zijn, maar het komt (te) vaak voor dat er midden op de stoep voor ons huis zo'n pakketje achtergelaten wordt. De hond valt niks te verwijten, voor dat beest is iedere plek goed als bij de zindelijkheidstraining de plaats waar de behoefte gedaan mag worden niet aangeleerd is. Zelf hebben wij ook een hond(je), die poept ook natuurlijk. Maar altijd in het zand, liefst met haar achterwerk in of tegen dichte struiken. Zo hebben we haar dat geleerd en het gaat bijna altijd goed. Áls er dan al eens iets op de stoep valt, hoor je dat als hondenbezitter gewoon op te ruimen.
Nou is Mill een van de weinige gemeenten die geen hondenbelasting heft, maar zoals ik het nu ervaar, hoeft dat ook niet. In ons dorp lijkt het normaal dat de ene hondenbezitter de andere belast door de aanslag op de stoep te deponeren: ruim maar lekker op! Maar waarom wíj dan een aanslag krijgen van een grote hond terwijl we zelf een hond van zo ongeveer muizenformaat hebben, is me niet helemaal duidelijk. Wel sta ik dus in alle vroegte met schep, emmer en schrobber mijn stoep schoon te maken.
Als centrumbewoner van Mill ruimen wij sowieso al veel rotzooi op die achteloos op straat gegooid wordt door voorbijgangers. Zakje chips gekocht bij Jan Linders of de Edah? Ongeveer bij ons voor de deur zijn de chips op en wordt het zakje in de tuin of gewoon op de stoep voor de deur achtergelaten. Pakje sigaretten leeg? Laat maar vallen... Blikjes Red Bull, allerlei verpakkingen, kapotte plastic tasjes, noem maar op. Ik heb het allemaal al eens opgeraapt en in onze vuilniszak gestopt, kost me dus gewoon extra 'tariefzakken'.
Misschien moet er in het nieuwe centrumplan ook iets worden opgenomen aan voorzieningen die deze problemen op kunnen lossen. Extra vuilnisbakken bijvoorbeeld en speciale bakken met 'poepzakjes' zoals je die in Nijmegen ziet, of wellicht ergens een hondenuitlaatplaats voor de honden die in het centrum wonen. Dan zal wel de hondenbelasting centraal geregeld moeten worden, dat zal ook wel gemopper opleveren. Het wordt er misschien wel schoner van, hondenbezitters gaan er ook beter over nadenken. Nu wordt er helemaal niks aan gedaan en dat wekt de indruk dat iedereen tevreden is. Iedereen misschien, behalve ik dan...

Reacties:
mula 14-10-2006 11:07
ach kom eens gezellig een dagje in amsterdam

Station Mill 14-10-2006 11:23
Doe ik regelmatig! Maar daarmee is de hondenpoep in Mill (voor míjn deur) niet opgelost. Het zijn niet vergelijkbare situaties, ik ben juist vanuit de Randstad naar Brabant verhuisd vanwege verbetering van leefomgeving.

Peter 23-03-2007 20:45
Ben het zelf ook zat poep op de stoep.
Ik heb bordjes gemaakt, die zeggen meer dan 100 woorden.Praten helpt toch niet.


Echt het werkt!!

MvG,
Peter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten