zaterdag 17 maart 2007

Copyright geschonden?

Bij een aantal van mijn stukjes plaats ik zelfgemaakte foto's en soms gebruik ik bestaande afbeeldingen die ik van het internet haal. Daarbij vermeld ik bijna altijd, in ieder geval als ik over de juiste informatie beschik, de maker van de foto of de bron waar de foto vandaan komt. Zo deed ik dat ook met het verhaal over de stormschade in Mill in januari. De foto waarop je goed kon zien dat er een stuk van het zinken dak van Van Hout dwars over de weg tegen een woonhuis terecht was gekomen. Mooi detail daarbij was de 'doorgesneden' lantaarnpaal. Ik vond het een prachtige opname die mijn verhaal goed illustreerde. Op de digitale Gelderlander stond de foto mét naam van de fotograaf en die heb ik dus beide overgenomen. In ieder geval heb ik nooit de suggestie willen wekken dat ik de foto zelf gemaakt had en omdat de foto al op het internet gepubliceerd was - en volgens mij is het internet een openbaar medium - zag ik er geen kwaad in om er nogmaals gebruik van te maken. Niet voor commerciële doeleinden, maar omdat ik de afbeelding mooi genoeg vond om aan iedereen te laten zien. Helaas denkt de fotograaf daar zelf anders over.
Deze week ontving ik een mail van De Volkskrant met daarin de mededeling dat ze een factuur van fotograaf Ed van Alem hebben ontvangen. Hij claimt copyright en wil daarom een flink bedrag omdat ik daar geen rekening mee heb gehouden. En inderdaad, dat laatste is waar. Ik heb de foto geplaatst zonder toestemming te vragen, maar ik heb in de digitale Gelderlander ook niks gelezen over copyright. Op de website van de fotograaf zelf staat het inderdaad duidelijk vermeld, maar daar heb ik ook niks vanaf gehaald. - Ik zou niet durven. - Juridisch zal ik wel geen been hebben om op te staan, maar erg fair lijkt het allemaal niet. Wat zou er mis mee geweest zijn om eerst te vragen de foto te verwijderen? Eén mail was daarvoor genoeg geweest, dan had ik op deze plaats ook nog wel excuses aan willen bieden. Nu lijkt het een beetje een gemakkelijke manier van de fotograaf om aan geld te komen. Foto onterecht op internet gevonden? Hop, ik stuur een factuur... En maar hopen dat er veel foto's onterecht geplaatst worden.
Gelukkig heb ik al wel eens eerder reacties gehad van andere fotografen, die waren een stuk vriendelijker. Waarom zou je het elkaar ook moeilijk maken als het alleen maar ieders bedoeling is om anderen te laten genieten van wat je met plezier gemaakt hebt?
Inmiddels heb ik toch maar een aantal foto's van mijn weblog verwijderd, je weet maar nooit wie ik op deze plaats verder nog op een idee breng. Gelukkig heb ik een enorme voorraad afbeeldingen op mijn pc die ik zelf gemaakt heb. Misschien dat anderen die ooit gaan gebruiken en dat ik ze op zo'n manier ergens anders op het internet tegenkom. Mijn zegen hebben jullie, ik word er zelf niet slechter van.

Op dit bericht zijn 31 reacties gekomen, klik daarvoor hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten