zaterdag 21 april 2007

Vertragingen in Mill


Dat het in Mill meestal wat langzamer gaat dan elders, heb ik al eens eerder aangekaart. Deze week zijn daar weer prachtige voorbeelden van te geven. Ten eerste: de 'monumentale boom' aan de Pastoor Maasstraat zal een paar dagen later verhuizen dan oorspronkelijk gepland. Helemaal duidelijk was de berichtgeving hierover niet, want er werd op www.inMill.nl en in De Koerier een andere datum genoemd dan in De Gelderlander. In ieder geval was 18 april de dag waarop het allemaal had moeten gebeuren. Op maandag 16 april werd al begonnen met de werkzaamheden en op dinsdagochtend heb ik daar de eerste foto's van gemaakt. Donderdagochtend 19 april nam ik weer mijn fototoestel mee, want ik verwachtte de boom nu op een andere plaats te zien. Maar ik zag het al van een afstand, de boom staat nog steeds op zijn oude plek, in een enórm gat weliswaar, en het ziet er niet naar uit dat het een gemakkelijk karwei zal worden. Recht tegenover de plaats waar de boom moet verdwijnen is een eveneens enorm gat gegraven, dat zal de nieuwe bestemming worden. In tegenstelling tot wat de berichten zeggen, is dat niet aan de Brandsestraat maar gewoon ook aan de Pastoor Maasstraat. Toen ik de eerste keer las dat de boom verplaatst zou worden naar de Brandsestraat, dacht ik dat in het nieuwe wandelparkje dat daar opeens is verschenen, een plek gecreëerd zou worden.
---
"De moerascipres (Metasequoia glyptostroboides) komt nu langs de Brandsestraat te staan waar een recreatieve wandelroute langs loopt. De boom is 16 meter hoog en heeft een stamomtrek van ongeveer 3 meter. Het gewicht van de boom wordt geschat op zestigduizend kilo." Bron: de Gelderlander
---
Geen kleine jongen dus, zo'n boom. Die zou het nieuw aangelegde park ook alleen maar overhoop zetten. En omdat het geen kleine jongen is, duurt de hele verhuizing ook langer dan verwacht. Als het goed is, zal de boom maandag 23 april écht op zijn nieuwe plek komen te staan!

En dan de tweede vertraging: hoe vreemd dat ik daar nou helemaal niet van opkijk. "Centrumplan Mill laat nog even op zich wachten" kopt www.inMill.nl. Inderdaad, na de informatieavond op 4 december 2006 bleef het opmerkelijk stil. Echter nú al, in april, heeft de gemeente officieel bekendgemaakt dat betrokken partijen (nog) niet voldoende overeenstemming hebben bereikt over de voorwaarden waaronder dit plan gerealiseerd kan worden. Ik lees verder dat onder die voorwaarden vooral financiële onenigheid schuilgaat. En dat is dus weer helemaal geen nieuws, want dat was in december ook al bekend. Hier is de tactiek gevolgd van beter 'geen nieuws' communiceren dan niet communiceren. Zo houden we iedereen weer een poos rustig. Via Algemeen Belang '90 hoorde ik al eerder dat de besluitvorming opgeschoven was naar juni. Hopelijk wordt het inspraaktraject niet tegelijkertijd gestart met het begin van de grote uittocht door de zomervakantie, of denk ik nou heel slecht?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten