zaterdag 14 april 2007

Zomertijd

Voor het eerst dit jaar zit ik buiten te werken aan mijn weblogs. Heerlijk in de frisse lucht, in de zon gaat helaas niet vanwege het zicht op mijn scherm. Maar het zonnige gevoel is er wel helemaal: zomerkleren uit de kast gehaald, blote benen die aan wat kleur toe zijn en kat en hond die lekker lui voor me liggen. Op de achtergrond hoor ik vrolijke mensen die elkaar toeroepen, net alsof iedereen weer uit zijn winterslaap is wakker geworden. In Mill is het leuker in de zomer, maar dat geldt waarschijnlijk voor iedere plaats in Nederland. Mensen lachen meer, hebben minder haast en lijken allemaal blij dat ze weer naar buiten kunnen.
Dat geldt zeker ook voor mij, een wintermens ben ik nooit geweest. Ik kom pas op stoom als de temperatuur oploopt, hoe heter het wordt, hoe meer energie ik ervan krijg. Het is dan ook heerlijk dat ik zo vroeg in het jaar al afscheid kan nemen van de winterblues.

Vorige week zijn we al een flink eind wezen fietsen, in de omgeving zijn genoeg mooie dingen om van te genieten. Bijvoorbeeld Kasteel De Tongelaar en het dorpje Linden met de Kraaijenbergse Plassen. Gisteren was ik bij de wekelijkse boodschappen iets vergeten, een kleinigheid. Ik kon natuurlijk snel teruglopen naar de Albert Heijn, maar ik koos ervoor om even de fiets te pakken en naar Wanroy te rijden. Wél zo goed voor de lijn en ik kon meteen weer even genieten van het mooie weer. Dat soort ideeën krijg ik dus niet in de winter - en dat heeft niks met de temperatuur op zich te maken, want van fietsen krijg je het niet snel koud. Het is meer mijn gevoel dat ervoor zorgt dat ik in de winter het liefst binnenblijf. Het lijkt erop alsof er iets van winterslaap in mijn genen is achtergebleven, alhoewel ik niet zeker weet hoe de oermens zich wat dit betreft gedroeg. Dat zoek ik nog wel eens op. Intussen is het een fijne gedachte dat mijn winterse luiheid zo'n oorsprong zou kunnen hebben.
Maar terug naar de zomer nu, daar ging dit verhaal tenslotte over. En juist omdat het zulk mooi weer is, zal ik er hier niet langer over uitweiden. Ik ga er vandaag van genieten en morgen is de tuin aan de beurt. Gras maaien, onkruid weghalen, scheefgezakte boom rechtzetten, stoep vegen, allemaal klussen die moeten gebeuren. Maar in de zon bij een lekkere temperatuur is dat absoluut geen straf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten