zaterdag 7 april 2007

Zijden draad

Donderdagochtend stond het in De Gelderlander: "Fusie Nuon Essent aan zijden draad". Bij ons leek het erop dat die draad diezelfde nacht al geknapt was...
's Morgens vroeg om half 7 zat ik opeens rechtop in mijn bed, er klopte iets niet. Dat bleek maar al te waar te zijn toen ik op de wekkerradio keek: daar was helemaal niks te zien. Dood. Op mijn horloge was het echter al half 7, een half uur geleden had die wekkerradio zich al moeten laten horen. De lamp in de slaapkamer deed het ook niet, maar op de overloop wel. Dán zal er wel een stop omgeslagen zijn, maar na een blik in de meterkast werd het raadsel alleen maar groter. Alles zag er normaal uit, op één kleinigheidje na. Er brandde een minuscuul rood lichtje, dat hadden we nog nooit eerder gezien. Naast het lichtje stond een al even klein gevarendriehoekje. Niet bepaald geruststellend dus!
In bijna het hele huis was normaal elektriciteit, enkel onze slaapkamer met aangrenzende badkamer en een paar stopcontacten in het kantoor beneden waren daarvan verstoken. En niet geheel onbelangrijk, ook de verwarmingsketel hoort blijkbaar bij dezelfde groep. Wij gingen er van uit dat we voor 7 uur 's ochtends nog niemand konden bereiken en omdat we allebei ook graag op tijd op ons werk wilden zijn, improviseerden wij met verlengsnoeren van de ketel naar een werkend stopcontact. Zo hadden we toch warm water om te douchen. Ook de pc in het kantoor kreeg zo een andere aansluiting, zodat ik op internet het installatiebedrijf op kon zoeken waarvan wij een sticker in de meterkast hebben.
Om 8 uur, onderweg naar mijn werk, heb ik het installatiebedrijf gebeld en ons probleem uitgelegd. Ik kon gemakkelijk een afspraak maken voor diezelfde middag. Niet te vroeg, vanaf half 4. Het was geen enkel probleem om het zo te regelen. Petje af voor de flexibliliteit van Nabuurs uit Haps!
Tussen de middag zag ik wel 4 Essent bussen in de straat, maar bij ons was de situatie nog onveranderd. Het lampje in de meterkast brandde nog en boven was nog geen elektriciteit. Zou Essent er iets mee te maken hebben, lag het probleem niet bij ons binnen maar kwam het van buiten? Veel tijd om daarover na te denken had ik niet, snel eten en weer vlug terug naar De Straethof. Groep 8 wacht.
Zo snel als ik kon, ging ik na school naar huis en het eerste wat mij opviel, was dat Essent nog steeds bezig was in de straat. Ik werd opgevangen door onze buurman, ze waren me aan het zoeken geweest. Om me te waarschuwen dat alle stroom er af moest, er was een probleem met de elektriciteit! Dat hadden wij inderdaad al gemerkt...
's Nachts om een uur of 4 was er blijkbaar een kabel 'geknapt', maar omdat de stroomtoevoer in meerdere fasen de huizen binnenkomt, hadden wij dus nog gedeeltelijk elektriciteit. Het gedeelte van de Stationsstraat van Blokker t/m ons huis had er last van gehad. Maar, zo vertelde de buurman, het was bijna verholpen. De Essent medewerker die mij inmiddels gevonden had, bevestigde dat verhaal.
Inmiddels was ook Nabuurs gearriveerd, die kwam dus eigenlijk helemaal voor niks. Vervelend, maar dat was niet meer te voorkomen. We hebben nog even samen in de meterkast gekeken, maar daar viel uiteraard niet veel te zien. Toen ik hem voorstelde dat hij dan toch in ieder geval maar de voorrijkosten moest berekenen, lachte hij dat heel ver weg. Een warme douche voor Nabuurs dus, geweldige service!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten