zaterdag 3 november 2007

Jeugdsentiment


Vandaag maken we een uitstapje naar Neerkant, ruim 40 km van Mill in het uiterste zuidoosten van Noord-Brabant. We gaan er niet echt heen, alleen in gedachten, maar Neerkant vormde eind jaren 60, begin jaren 70 van de vorige eeuw het decor van 'Het Nieuwe Leven' van een aantal Amsterdamse jonge muzikanten met aanhang.

Toen ik enkele weken geleden met een vriendin naar Frankrijk reed, draaide ik na lange tijd weer eens een cd van CCC Inc. in de auto. En of het nou toeval is of niet, sinds die tijd hoor en zie ik steeds vaker nieuws van deze voor mij heel bekende band. Dat heeft zeer waarschijnlijk ook te maken met het uitbrengen van hun uitgebreide cd/dvd-box ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van de band. Op 23 oktober waren ze zelfs te zien op TV bij 'De Wereld Draait Door': CCC Inc., de belangrijkste Nederlandse hippieband uit de jaren zeventig. Puur jeugdsentiment voor mij, want CCC Inc. is de band die ik het vaakste live heb gezien. Misschien een gedeelde eerste plaats met Static, maar daar heeft na Pinkpop 1969 waarschijnlijk niemand meer iets van gehoord.

Terug naar Neerkant, naar de commune die de bandleden van CCC Inc. daar samen met hun vrouwen, vriendinnen, kinderen en honden vormden. Ze spraken enorm tot de verbeelding van veel jongeren in de omgeving, zo ook in mijn geval! Bij ieder optreden dat een beetje in de buurt was, was ik van de partij. De meeste nummers kon ik feilloos meezingen en natuurlijk had ik hun elpees.
Wat was het nou precies dat zo'n indruk maakte? Was het hun muziek, hun verschijning, het idee van een commune?? Het zal wel de combinatie geweest zijn die zo tot de verbeelding sprak. De muziek zorgde in ieder geval altijd voor een bepaalde sfeer die zo karakteristiek was voor de band. Bij alle optredens traden niet alleen de bandleden op, maar stond aan het eind van de avond meestal de hele commune op het toneel. De samenzang die dat opleverde was kenmerkend voor de band. Nu noemen we hun muziekstijl 'Americana', maar toen kenden we dat begrip nog niet. Het was 'gewoon' CCC Inc. die behalve eigen nummers ook veel traditionals speelde én op de plaat zette. Muziek die ik nog steeds graag hoor en inmiddels zijn dus de elpees vervangen door cd's.
Sinds vorige week heb ik de hele geschiedenis van CCC Inc. op cd, dvd én in boekvorm. Ik hoef er niet voor naar Neerkant om terug in de tijd te gaan, maar in de auto of thuis op de bank geniet ik volop van de muziek en moet ik wel een beetje lachen om de oude beelden. Dát vonden we toen dus mooi, de mode verandert, maar de muziek blijft!

De vaste kern van CCC Inc. bestaat uit Joost Belinfante, Jaap van Beusekom, Ernst Jansz en Huib Schreurs. In 1998 overleed vast bandlid Jan Kloos.
Ernst Jansz is bij het grote publiek bekend als zanger van Doe Maar, samen met Joost Belinfante speelde hij daarvoor in de Slumberlandband.
Veertig jaar later komen de leden van CCC Inc. nog regelmatig bij elkaar om samen muziek te maken en bij te kletsen. En heel af en toe treden ze dus ook nog op, zoals bij de presentatie van de CD-box op 21 oktober 2007 in De Melkweg in Amsterdam en het korte optreden dat ik op TV zag bij 'De Wereld Draait Door'.

=====

Als laatste toch nog even de Millse actualiteit:
In mijn stukje van 26 augustus 2007 schreef ik dat ik niet wist of het óóít werkelijkheid zou worden, maar het is echt waar. Mill hééft haar schaapskudde, geen 30 dieren, maar een kudde van 6 keer zoveel trekt al grazend door Mill. De eerste 'standplaats' is de oude vuilnisbelt aan de Graafseweg. Die witte bollen die daar lijken te zijn achtergelaten zijn dus schapen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten