zaterdag 29 maart 2008

Mill digitaal

Als je bij Google 'Websites gemeente Mill' intypt krijg je 30.400 hits in 0,15 seconden!!! Dat zijn er wel heel erg veel. Zonder te kijken of te controleren op dubbele, is dat gemiddeld 2½ website per inwoner van onze gemeente.
Nou zijn er best inwoners die meer dan 2 websites bezitten en/of beheren, bij die groep behoor ik zelf ook. Met 5 websites op mijn eigen naam zou je me 2 keer modaal kunnen noemen, dan heb ik het nog niet over de diverse profielsites - waarvan Hyves en Linkedin de bekendste zijn - waar je me ook kunt vinden.
Natuurlijk zijn 30.400 hits niet hetzelfde als 30.400 unieke websites. Dat is te simpel.
Hoeveel websites er werkelijk zijn die hun oorsprong in onze gemeente hebben, is moeilijk te achterhalen. Er zijn verzamelsites die er al een hele hoop hebben opgenomen.
Bijvoorbeeld op http://links.sthubert.nu, daar staan er meer dan 350. Als je zelf een website hebt, kun je daar een formulier invullen en dan wordt je link geplaatst. Zo is er ook een lijst op http://www.inmill.nl, waar je bijna 300 links aantreft. Die zijn er volgens hetzelfde recept geplaatst. Je stuurt een mail naar de redactie en je wordt vermeld. Handig toch.
Wat veel interessanter is voor de beheerder/eigenaar van websites, is om te weten wie hun bezoekers zijn. Natuurlijk hoop je dat door het plaatsen van een link op diverse andere sites er extra bezoekers naar je site zullen komen, maar hoe meet je dat?
Daar zijn heel handige programma's voor, je kunt allerlei statistieken loslaten op het verkeer op je website. Zo zit er bijvoorbeeld achter deze site een teller die me niet alleen vertelt hoeveel bezoekers er komen, maar ook waar die vandaan komen. Niet gek natuurlijk dat dat er veel uit Mill, Uden, Cuijk en anderen plaatsen in de omgeving zijn. Maar ook in andere delen van Nederland en zelfs uit België wordt regelmatig gekeken op Station Mill. Er zijn ook vaste bezoekers. Soms zie je dat aan de reacties, maar ik zie op de teller ook vaak dezelfde vermeldingen. Bijvoorbeeld een Wanadoo-abonnee uit Zeist (dat moet René zijn!) of iemand van de Jan Nieuwenhuyzenschool uit Kesteren.
Ook leuk om te zien is op welke pagina de bezoekers binnenkomen. Tot mijn grote verbazing wint het bericht over de Schapen (klik hier) het met een grote voorsprong, maar ook het bericht over een Brabants Volkslied (klik hier) en dat over Het kleine Mill (klik hier) zijn populair. Gelukkig komen de meeste mensen nog gewoon door de voordeur naar binnen (via Station Mill dus) en komen dan vanzelf bij het meest recente bericht terecht.
Nou ben ik misschien meer dan gemiddeld geïnteresseerd in het verkeer op mijn websites. Dat heeft voornamelijk te maken met mijn werk: het professioneel bezig zijn met websites. Ik bouw en onderhoud ze voor diverse opdrachtgevers en dan is het belangrijk om te weten hoe je bezoekers naar je website 'lokt' en ze daarna vasthoudt als regelmatige bezoekers!
Hoe zit dat met de lezers van dit blog? Waar komen zij vandaan, hoeveel websites hebben zij op hun naam staan en wat weten zij over het verkeer op hun sites?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten