zondag 18 mei 2008

Mill en St. Hubert: een verrassende ontmoeting!

Terwijl ik de laatste blog van de burgemeester zat te lezen (www.hansverheijen.nl) over de expositie van Rob Bouw in het gemeentehuis, bedacht ik eigenlijk hoe vreemd het is dat er wel een jaarlijkse dag voor nieuwe Nederlanders is in onze gemeente maar níet voor nieuwe Millenaren.
Dat kwam door het volgende fragment:

=========
"Voor jou Rob is het een beetje thuiskomen vandaag; geboren in het Brabantse Handel heb je geruime tijd buiten Brabant gewoond en je ontwikkeld. Sinds 2001 ben je woonachtig in Mill. Met deze expositie wil je laten zien welke veelzijdigheid jou typeert; een come-back in het Brabantse als beeldend kunstenaar. Ik heet je van harte welkom hier in het hart van het Land van Cuijk en verwelkom je thuis in jouw huis, het gemeentehuis van jouw gemeente Mill en Sint Hubert."
=========

Daardoor besefte ik dat dat stukje grotendeels ook voor ons geldt: geboren elders in Brabant en als jong volwassene vertrokken, zo'n 30 jaar buiten Brabant gewoond en ons volop ontwikkeld. Sinds 2005 zijn we 'terugkom' Brabanders en wonen met veel plezier in Mill. Maar echt helemaal thuis in Mill zijn we nog steeds niet. Wél in ons prachtige huis en in de buurt, maar wat het nu precies ís om je Millenaar te voelen, hebben we nog niet ontdekt. Dat ligt natuurlijk vooral aan ons, we hebben het te druk om erg actief aan het dorpsleven deel te nemen. Het zou daarom al helpen als we op de een of andere manier meer 'nieuwe' (en gevestigde natuurlijk) Millenaren zouden leren kennen. Daar lijkt me zo'n jaarlijkse bijeenkomst op het gemeentehuis, of voor mijn part tweejaarlijkse, een heel goede gelegenheid voor.
In een ver verleden zochten wij ook al eens naar een huis in Brabant, toen in de buurt van Den Bosch. Dat is nooit iets geworden, wij bleven in de buurt van Utrecht wonen. Maar wat ik me daar nog heel goed van herinner is dat in een van de gemeentes waar wij een huis bekeken, ieder jaar de nieuwe inwoners verwelkomd werden met een speciale dag waarop ze met elkaar kennis konden maken. Waarschijnlijk heb ik het ook zo goed onthouden omdat de makelaar me toen vertelde dat er op die dag bier in plaats van water uit de dorpspomp kwam!
Dat lijkt me nou een idee dat heel gemakkelijk overgenomen kan worden door de gemeente Mill. Onze burgemeester is tenslotte ook een 'nieuwe' Millenaar (ook al woont hij dan in Langenboom) en als ik zijn weblog lees, ontmoet hij veel verschillende Millenaren. De aangewezen persoon dus om zo'n dag te organiseren, hij zou een perfecte intermediair zijn tussen de 'oude' gevestigde Millenaren en alle nieuwkomers. Dan hoeft er ook geen speciale dag meer voor nieuwe Nederlanders te worden georganiseerd, daarmee kan Mill een nieuwe impuls geven aan het begrip inburgering.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten